Конспекти уроків


Конспект уроку "Мішані  ліси"
Мета: надати знання про природну зону мішаних лі­сів та її географічне положення; вдосконалити навички та вміння давати комплексну характеристику природної зони; розглянути негативні фізико-географічні проце­си, спричинені господарською діяльністю людини.

Обладнання: фізична карта України, карта природ­них зон України, географічні атласи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.

                                                  ХІД УРОКУ
I   Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

  Що таке природний комплекс? Які природні ком­поненти входять до його складу?

  Як поділяються ПТК за величиною?

   Як поділяються ПТК за утворенням?

   Як ви розумієте природний ландшафт, антропо­генний ландшафт?

   Які ви знаєте антропогенні комплекси?

III.Вивчення нового матеріалу

Учитель. На попередніх заняттях ви з'ясували, що таке ландшафт, які компоненти входять до його складу, які є різновиди ландшафтів і за якими показниками вони виділяються. Крім того, ви вже вивчили всі ком­поненти природи (рельєф, клімат, води, рослинний і тваринний світ України) і дійшли висновку, що вони між собою взаємопов'язані. Якщо змінюється один, то змінюються й інші. Якщо рухатися з півночі на південь, то в межах України змінюється кількість тепла і вологи, що призвело до утворення трьох природних зон: степу, лісостепу та мішаних лісів. На сьогоднішньому уроці ми почнемо вивчати тему «Зона мішаних лісів».

Межа зони мішаних лісів проходить по лінії Володимир-Волинський — Луцьк — Рівне — Шепетівка — Житомир — Київ — Ніжин — Батурин — Глухів.

Межа зони лісостепу проходить по лінії Первомайськ — Кіровоград — Кременчук — Красноград — Волчанськ.

Зона степу лежить на південь від зони лісостепу.

Природні зони вивчатимемо за таким планом:

1. Розміщення і рельєф.

2. Клімат і внутрішні води.

3. Ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ.

4. Природні комплекси та господарська діяльність.

Завдання. За допомогою атласів визначте ті області України, які повністю або частково знаходяться в зоні мішаних лісів.

Учень. Зона мішаних лісів охоплює більшу части­ну Волинської, Рівненської, Житомирської та Черні­гівської областей, північну частину Київської та Сум­ської областей. Площа цієї зони становить 113 тис. км2, тобто близько 20 % від загальної площі України. Мішані ліси простягаються із заходу на схід на 750 км, з півночі на південь — на 150—200 км.

Зону мішаних лісів ще називають Українським Поліссям. Назва «Полісся» означає район суцільного поширення лісів.

Додаткова інформація (розповідь учня).

Поліська земля подарувала Україні геніальну поете­су Лесю Українку, яка народилася на Житомирщині, а її дитинство пройшло на Волині у с. Колодяжному Ковельського району. Шум лісів, шелест трав, лопотін­ня дощів, глибини блакиті, весняні повені, запах ріл­лі надихнули поетесу написати драму «Лісова пісня». Хоч тяжка хвороба змусила Лесю Українку побувати в чужих краях, сонячних і теплих, та всюди її супро­воджували спогади про рідну волинську землю, запах диму рідної домівки, тихі стежки та зажурливі галявини милої Волині:

І  мріялись мені росисті луки

Волинські: здалека чорніє ліс

Зубчастим муром, а туман на нього

Безгучним, тихим морем напливає

Хто в лісі, хто в полі, стережися/

То котиться пропасниця лукава.

Але ночліжники собі співають,

Простуючи до лісу, на димок,

Се ж там товариші багаття розпалили,

Там тепло, сухо, грають роєм іскри,

Мов бджоли золоті, вогонь танцює...

Групова робота (з використанням карти атласу, підручника).

Учні класу діляться на групи спеціалістів: геоморфо­логи, геологи, кліматологи, гідрологи, ґрунтознавці, біо­логи, спеціалісти сільськогосподарського виробництва.

Завдання для групи геоморфологів.

— У яких тектонічних структурах розміщена зона мішаних лісів?

Відповідь. Зона мішаних лісів розміщена в межах різ­них геоструктур Східноєвропейської платформи. Най­давніша з них — Український кристалічний щит. Зона охоплює північно-західну частину Українського крис­талічного щита. На захід від нього вона займає частину Волино-Подільської плити і Галицько-Волинської за­падини. На схід від Українського кристалічного щита розташована Дніпровсько-Донецька западина. Крайня східна частина зони розташована на схилі Воронезького кристалічного масиву.

    Які форми рельєфу зустрічаються в межах зони?

Відповідь. Мішані ліси лежать на Поліській низовині.

За рельєфом це рівнина з висотою від 200 м на півден­ному заході до 92 м поблизу Дніпра. Найвищою точкою Поліської низовини є Словичансько-Овруцький кряж (висота — 316 м).

У межах зони поширені еолові форми рельєфу — перевіяні вітром піски, що утворюють дюни, горби, пасма, закріплені рослинністю. Дюни, вкриті сосновими лісами, простягаються валами до 5 км завдовжки і до 18 м заввишки.

Завдання для групи геологів.

 -Якими гірськими породами складена Поліська низовина?

Відповідь. Геологічна будова Поліської низовини представлена мергелями, крейдою, пісковиками, які утворюють горбисті підвищення. Лівобережжя зони охоплює нахилену па південний захід Придністровську низовину. Схил Воронезького кристалічного масиву займає Середньоросійська височина.

Завдання для групи кліматології.

- За кліматичною картою визначте середню тем­пературу найтеплішого і найхолоднішого місяців. По­рівняйте, яку кількість опадів отримує західна і східна частини зони.

Відповідь. Клімат мішаних лісів помірно континен­тальний. Переважають західні й північно-західні ві­три. Улітку вони зменшують спеку, взимку — холод. Середня температура січня — від -4° на заході до — 8° на сході, липня — відповідно +17° та +19°. Кількість опадів становить 550—700 мм, а випаровуваність не пе­ревищує 400—450 мм. Полісся належить до найбільш зволожених місцевостей в Україні.

Завдання для групи гідрологів.

- За допомогою фізичної карти визначте найбільші річки та озера Полісся.

Відповідь. Поверхневі води Полісся представлені густою річковою сіткою, великою кількістю озер і за­пасами підземних вод.

Майже всі річки Полісся є притоками Прип'яті, Дніпра (Случ, Убороть, Стир, Тетерів, Десна).

Легенда про Дніпро і Десну

Дніпро і Десна були колись людьми братом і се­строю. Як виросли вони, батько і мати поблагословили їх у дорогу. Змовились вони вийти ранком і полягали спати. Десна любила спати і проспала ранок. Дніпро проснувся на зорі, порозвертав гори, порозчищав гирла і зарив сте­пами. А Десна проснулася, аж брата нема.

Довго доганяла вона брата. Так і не вдалося наздо­гнати. Вона залишилася лівою притокою Дніпра, а Дніпро добіг до моря. Де є острови і скелі серед річки там роз­ходиться Дніпро з Десною.

Десна Дніпру рідна сестра.

Десна Дніпра спережала,

Гори, кряжі становила,

Дніпра-брата не спинила,

Ще й ворона посилала,

А в Києві в Дніпр упала.

 Жаліється лиман-морю,

Що Дніпро узяв свою волю,

Свої гирла прочищає,

Лиман-море засипає.

 

Пам'ятками природи Полісся є чимало озер, які розташовані на території Шацького природного націо­нального парку. Українським Байкалом називають озе­ро Світязь. Береги його здебільшого невисокі і тільки на західному узбережжі височіє піщана Татарська гора (8,5 м), а трохи далі ще одна, але безіменна. Довжина озера — 9,3 км, ширина — 4—8 км, площа водного дзеркала досягає 24,2 кмпа2, об'єм водної маси — 190,7 км3, максимальна глибина — 58,4 м. Східна частина озера мілководна, а західна — глибоководна. Температура води на глибині — +9° С, а у верхніх шарах в середині літа — +20 °С.

Як утворилося озеро? Озеро Світязь — карстового походження.

Легенда про походження озера Світязь

Відомий дослідник Полісся Турковський наприкін­ці минулого століття зібрав серед місцевого населення кілька десятків легенд. Одна з них розповідає про те, що на місці озера було красиве місто, у якому жили ча­рівні дівчата. Та одного разу скоїлось лихо. Місто прова­лилось у підземелля, а з надр землі хлинули потоки води. Як стихла стихія, на поверхні води почали з являтися зе­лені рослини, що символізують лише красу тих дівчат мешканок кам уяного міста. Раз на рік рослини розквіта­ють і вкривають дзеркальну гладінь озера красивими бла­китними квітами.

Р.8. За свіжість, прозорість, синю глибину озеро Сві­тязь у народі називають Українським Байкалом. Дрімучі навколишні ліси, зелені килими лук, царство водяної рос­линності надають озеру казкової краси.

Чарівною красою Полісся є також озера Пулемецьке, Пісочне, Лісова пісня.

Завдання для групи ґрунтознавців.

  Які типи ґрунтів поширені на Поліссі?

Відповідь. На Поліссі на підвищених формах рельє­фу поширені дерново-підзолисті ґрунти, що становлять 95 % території зони. На продуктах вивітрювання вап­нистих порід утворюються дерново-карбонатні ґрунти. Подекуди трапляються перегнійно-карбонатні, сірі лі­сові ґрунти та чорноземи опідзолені. На значній тери­торії в зоні лісів поширені торфово-болотні ґрунти, які переважають у її північній частині.

Завдання для групи біологів (географічний практикум).

 Продовжте логічні ланцюжки наслідків антропо­генного впливу.

Вирубка лісів —► зникнення лісових рослин -4 зникнення тварин —>...

Осушення боліт —► зникнення болотних рослин і тва­рин. —►..

Середня лісистість зони становить ЗО %, серед порід дерев переважають сосна та дуб. Є соснові ліси, вільхові, сосново-дубові, ялинові. Найчастіше ліси ростуть на бе­регах річок, піщаних ґрунтах з малою кількістю гумусу. Найпоширенішими на Поліссі є субори — сосново-дубові ліси, що зростають на більш родючих ґрунтах, тому зем­ля майже скрізь вкрита трав'янистими рослинами.

Підлісок: ліщина, верба козяча, бруслина, бузина. Розодендрон жовтий — реліктова рослина, занесена до Червоної книги.

Додаткова інформація про сосну (розповідає учень).

Часто сосну називають перлиною лісу. Звідки ж з'явилася на Поліссі ця висока струнка красуня? Стародавні греки склали про неї чудову легенду.

Легенда про сосну

У чарівну вродливу німфу Пітіс закохався бог північ­них вітрів Борей, що надумав перенести її до своїх сні­гових володінь. Злякана німфа звернулася до лісового бога Пана з благанням сховати її, і той вкрив Пітіс зеленим гіллям. Коли ж Борей почав шукати німфу серед лісу, від його холодного подиху померзли трави, опало листя з де­рев, лише зачарована красуня міцно тримала свої зелені шати, але задерев'яніла від нестерпного холоду навіки. Сльози Пітіс стали прозорою живицею.

Так розповідає міф. Та сосна — дійсно чарівне де­рево, адже зростає вона і на пісках, і на бідних ґрунтах, і на болотах, навіть на гранітних скелях. її розгалужене коріння міцно чіпляється за ґрунт і тягнеться вглиб — до живильної вологи.

Деревина сосни міцна, але м'яка, легка, з малою кіль­кістю сучків, стійка до гниття, тобто ідеальний матеріал для обробки та виготовлення безлічі корисних речей. Саме тому деревина сосни незамінна як у побутовому, так і в промисловому виробництві. Телеграфні та теле­фонні стовпи, дамби та греблі, мости, портові споруди, кріплення вугільних шахт виготовляють саме з неї.

У народі кажуть: «Що не соснина, то дім та хатина». І це дійсно так: зроблені з сосни хати не руйнуються понад 150 (!) років.

Тваринний світ Полісся представлений типово лі­совими тваринами (козуля, дикий кабан, вовк, лисиця, рись, куниця лісова, заєць, білка, борсук, ондатра тощо) і птахами (тетерів, глухар, рябчик тощо).

Завдання для групи працівників сільського господар­ства.

Учитель (використовує форму «Дискусійна сітка»).

Середня розораність Полісся дорівнює 30 %, а ділянки середньопідзолистих ґрунтів, що мають кращу родючість, розорані на 90 %. Природні умови дають можливість вирощувати на Поліссі льон-довгунець,

картоплю, жито, овочеві культури. Для того, щоб збільшити орні площі, було проведено осушення боліт. Осушуючи болота, меліоратори не врахували наслідків. Дайте відповідь «так» чи «ні» на запитання:

Учитель. Необґрунтоване втручання людини в при­родні процеси спричинило утворення вітрової еро­зії, зникнення підземних вод, поширення еолових форм рельєфу. Для запобігання негативним фізико-географічним процесам було створено Поліський запо­відник, Шацький природний національний парк.

— Що треба рятувати в зоні мішаних лісів? (Вико­ристовується форма «Титанію».)

IV. Закріплення нових знань та вмінь учнів

  Які особливості розміщення і рельєфу зони міша­них лісів України?

   Назвіть загальні риси клімату і внутрішніх вод Полісся.

  Які ґрунти, рослини і тварини характерні для мі­шаних лісів нашої країни?

   Як поділяють Полісся за специфічними рисами природи?

V.Підсумок уроку

Зона мішаних лісів — Українське Полісся — займає 20 % загальної площі України; природні компоненти Полісся сприяють розвиткові лісового господарства, рибальства.

VI Домашнє завдання

Опрацювати текст підручника за темою сьогодніш­нього уроку, скласти твір-мініатюру на тему «Моя ман­дрівка лісами Полісся». (Критерієм оцінювання є те, на­скільки у творі розкриті особливості природи Полісся.)
 
 

Тема уроку. Основні  форми   рельєфу. Землі: рівнини

Мета  уроку: формування   первинних  уявлень  про  основні форми  рельєфу                     земної  поверхні;  розвиток  первинних  умінь  характеризувати  географічне  положення  рівнин  на  фізичній  карті  та складати  їх  комплексну характеристику;   виховання  пізнавального  інтересу,  навичок   колективної  творчості  та  взаємодопомоги.

Тип  уроку:  комбінований.

Обладнання:  фізична  карта  світу,  макети  рівнин,  атласи,  підручники.

Хід  уроку

I. Організаційний  момент

II. Актуалізація  опорних  знань  та  вмінь  учнів

          1.Бліц-турнір

1.Що  називається  рельєфом?

2.Які  сили  його  створюють?

3.Порівняйте  «завдання»  внутрішніх  і  зовнішніх  сил  Землі  зі   створення  рельєфу.

4.Які  нерівності  поверхні  Землі  ви  бачили?

5.В  чому  різниця   між  абсолютною  і  відносною   висотами  точок?  

6.На  які  групи  за  походженням  можна  поділити  гірські  породи  і  мінерали?

«Географічна  мозаїка»

Пишу  на  дошці  набір  слів,  з  яких  потрібно  скласти речення: 

        1.Нерівності,  рельєф,  все,  поверхня,  земна,  це.

        2.Гори,  основні,  рівнини,  рельєф,  форми,  це.

« Так  - ні»

Я  загадую  одне  із  питань  з  теми:  « Мінерали  та  гірські  породи»,  а  учні  за  допомогою  наведених  відповідей  вибирають  правильно.

        1. Що  таке  мінерал  ?

        а)  однорідні  за  своїми  властивостями  природні  утвори,  кожен  з  яких  у  своєму  складі  має лише  одну  речовину.

        б) однорідні  за  своїми  властивостями  природні  утвори,  кожен з  яких  у  своєму  складі  має  лише   дві – три  речовини

        в) однорідні   за  своїми  властивостями  природні  утвори,  кожен  з  яких  у  своєму   складі  має  лише  декілька  речовин.

         2.Що  таке  корисні  копалини ?

         а) це  усі  мінерали  і  гірські  породи,  які  використовує  для  своїх  потреб  людина.

         б) це  усі  мінерали  і  гірські  породи,  які  використовує  людина  у  своїй  діяльності.

          в) це  всі   мінерали  і  гірські породи,  які  використовує  людина.

III. Мотивація  навчальної  і  пізнавальної  діяльності.

        На  попередніх  уроках  теми :  «Літосфера»,  ми  вивчали  внутрішні  і  зовнішні  процеси,  діяльність  яких порівнювали  з  невтомними  руками  скульптора. А  якими  ж  є  результати  роботи  цього  скульптора?  Це  різноманітні  форми  поверхні  нашої  Землі.  Вам  вже  відомо,  що  сукупність  нерівностей  земної  поверхні  називається  рельєфом.

        Як утворюються  різні  форми  рельєфу?

        Чому  одні  ділянки  простягаються  на  сотні  й  тисячі  кілометрів  рівними  просторами,  а  інші – підносяться  вгору  у  вигляді  гострих  піків?  Шукати  відповіді  на  ці  питання  ми з  вами   будемо  протягом  кількох  років. Сьогодні  ми  вивчимо  особливі  форми  рельєфу,  вони  становлять  переважну  частину  поверхні  України.  Це  рівнини.

IV.Вивчення  нового  матеріалу.

           1.Робота  з  підручником

Завдання  1. Знайдіть  у  тексті   параграфа  28  ст.94  та  залишіть  поняття « рівнини»?.

Завдання  2. З’ясовуємо  за  якими  ознаками   класифікують  рівнини ?. Складаємо  зошиті  і  на   дошці  схему «Основні  форми  рівнин   за    абсолютною  висотою» .


Мал 1. Основні форми рельєфу суходолу

Бесіда  за   запитаннями:

      1. За  якою  ознакою  поділяються  рівнини?

       2.Що  таке  низовини ? Височини? Плоскогір’я?  Наведіть  приклади.

2.Робота  з   атласом.

        Завдання 1.Знайдіть  назви  рівнин  на  фізичній  карті  півкуль та   карті  України.

        Завдання 2.Чи  можна  за  допомогою  фізичної  карти  визначити,  де  плоскогір’я,   низовини,  височини?  За  якими  відмітними   рисами?

3.»Мандрівка» (робота  в  групах)

        Завдання. Складіть  характеристику  географічного  положення  рівнини.  (кожній  групі   даю   різні  великі  рівнини світу).  Обговорення.    

           План  характеристики  географічного  положення рівнини

1. Назва.

2. Середні  висоти.

3. Між  якими  паралелями  та   меридіанами  розташована.

4.Приблизна  протяжність  з  півночі  на  південь  та  із  заходу  схід.

5.З  якими  географічними  об’єктами  межує.

6. Які  процеси,   на  вашу  думку,  сприяли  утворенню  цієї  рівнини?

 

 

V. Закріплення  вивченого  матеріалу

        1. «Міні – практикум»

        Позначення  на  контурній  карті  великих  рівнин  світу.

        2. « Географічна  розминка» - «Світлофор»

        Ставлю  запитання  за  картою,  учні  сигналізують  про  засвоєння  матеріалу  картками.

       а) Карти  світу:  рівнини  Східно – Європейська;  Західно -  Сибірська;  Амазонська -  низовина;  Східно – Сибірське плоскогір’я.

       б) по  карті  України:

        Придніпровська,  Поліська,  Причорноморська – низовини.

        Донецька,  Подільська,  Придніпровська – височини.

VI. Підсумок  уроку. 

        Учні  називають  основні  поняття,  які  дізналися  на  уроці,  шляхи  їх  утворення.

VII. Домашнє  завдання

Опрацювати  параграф  28.

Позначити  на  контурній  карті  України  рівнини.

 
 

Тема уроку. Основні форми рельєфу суходолу Землі: гори

Мета  уроку:  поглиблення  та  систематизація  знань  про  основні форми  Землі  розвиток  первинних  умінь  характеризувати  географічне  положення  гір  на  фізичній  карті,  складати  їх  комплексну  характеристику,  виховання  оригінального  творчого  мислення.

Тип  уроку: комбінований.

Обладнання: фізична  карта  півкуль,  фізична  карта  України, макети  гір.

 

Хід  уроку

I. Організаційний  момент

II. Актуалізація  опорних  знань  і   умінь  учнів

1.  «Географічний  крос»

Необхідно  доповнити   фрази,  відомостями,  яких  не  вистачає.

·        Рівнини,  абсолютна  висота  яких  не  перевищує  200м,називають…

·        Вторинні  рівнини  утворюються  на  місці…..                 Нанесеннями  річок  утворені  такі  рівнини, як…                            На  території  України  найбільшими  низовинам є…

·        Гірські  породи,  що  складають  рівнини,  мають, як   правило,  походження…

2.«Вірю  -  не  вірю»

·        Чи  вірити  ви,  що  в  Україні  велику   площу  займають  височини ?

·        Чи  вірити  ви,  що  деякі  рівнини  можуть  утворюватися  зі   зруйнованих  гір ?

·        Чи  вірити  ви,  що  всі  рівнини  на  фізичній  карті  зображені   зеленим  кольором ?

·        Чи  вірити  ви, що  у  формуванні  Придніпровської  низовини  «брала  участь»  річка  Дніпро ?

·        Чи   вірити  ви,  що  дно  давнього  моря  може  стати  рівниною

III. Мотивація  навчальної  та   пізнавальної  діяльності

Відомий  поет  і співак  Володимир  Висоцький  в  одній  зі  своїх  пісень   написав  такі  слова:  «Лучше  гор  могут  быть  только  горы,  на  которых  ещё  не  бывал».  Багато  альпіністів,  що  здійснюють   сходження  на  гірські  вершини,  стверджують,   що    немає  нічого  прекраснішого  у   світі,  ніж  застигла  краса  німотних  гірських  вершин.  І,  незважаючи   на  те,  що   життя  альпіністів  у  горах  постійно  зазнає  небезпеки,  вони  знову  і  знову  прагнуть  підкорити  нові,  все  більш  недоступні  висоти. Чим  же  так  привабливі  для  них  гори ?  Хто  хоч  раз  бачив,  хоча  б  здалеку,  загадкову  вершину  Димерджі  в  Криму,  напевно,  відчув  надзвичайне  захоплення  перед  неповторною  красою  природи.

         Сьогодні   на  уроці  ми  спробуємо  розгадати  деякі  загадки  природи,  з’ясувавши,  як   утворюються  гори,  які  процеси  беруть 

участь  у  їх  формуванні,  де  на  Землі  можна  побачити  найвищі  гірські  вершини.

IV. Вивчення   нового  матеріалу

1.Робота  з   текстом  підручника

Сформулювати  поняття  «гори»  та  записати  в  зошити.  Розглядаючи  макет  гори,  замальовуємо  схематично  малюнок  з  позначенням  елементів  гори:  підніжжя,  вершини,  схилів.  Складаємо  схему   класифікації  гір  за   висотою,  використовуючи малюнок № 1 ”Основні форми рельєфу суходолу” попепереднього уроку.

Бесіда  за  запитаннями.

1.Які  гори  ви   бачили   своїми  очима ?

2. Що  ви   можете  про   них  розповісти ?

3. Які  у них  вершини ?   Схили ?

2. Робота  в  групах.

Завдання.  Кожна  група  складає  опис  певного  гірського  масиву  (за  вибором   учителя),  малює  схематичний  малюнок  на  плакаті.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 При  обговоренні  показує,  дія  яких  процесів  впливала   або  продовжує  впливати  на  формування  цих   гір.  

    Пропоную  дітям  пригадати  вірша,  присвяченого  горам.

Оцінення   учнів.

V. Закріплення  вивченого  матеріалу

1. Міні – практикум»

Позначення  на  контурній  карті  гірських  систем  світу.

2. Експрес -  тести

1.Українські   Карпати  та  Кримські  гори  за  висотою   належатьдо  гір:

а) низьких        б) високих         в) середніх.

2. Найвищими  горами  є:

а) Кавказькі           б) Гімалаї             в) Анди.

3. Молоді    гори,  зазвичай,  мають  вершини:

а) гострі                   б) округлі             в) плоскі

4. Переважну  частину  території  України  займають:

а) гори                      б) плоскогір’я       в) рівнини.

5.На   фізичній  карті  гори  зображують   відтінками:

а) зеленого  кольору      б) жовтого  кольору          в) коричневого  кольору.

VI. Підсумки    уроку

         Проводжу  бесіду  з  питання  «Основні  форми  рельєфу  Землі.  Гори»

В  кінці  уроку   учні  вказують,  що  територія  України  переважно  рівнина.  На  заході  країни  розташовані  середньовисотні  гори  Карпати,  а  на   півдні – Кримські  гори.

VII. Домашнє  завдання. 

 Параграф  29,  на  ст.  98 , вправа  1 -4(усно)

 

 

Тема уроку. Літосферні  плити.  Їх  рух  і  коливання.

Походження   материків  і  океанів.

 Мета  уроку:  сформувати  поняття  «літосферні  плити», значення   про  види  рухів  земної  кори,  їх  вплив  на  формування сучасного  рельєфу;  розвивати  увагу,  спостережливість,  уміння  працювати  з  картами  атласу;  познайомити учнів  з теорією  руху  літосферних  плит  Альфреда Вегенера;  навчити   розрізняти  деякі  гірські  породи  і мінералу.   

Тип  уроку:  Урок  вивчення  нового  матеріалу

Обладнання:  карта   літосферних  плит,  фізична  карта  півкуль, схема  «Руху  літосферних  плит», зразки  гірських   порід,  картки  з  умовними позначками  корисних   копалин.

 

Хід  уроку

        I. Організаційний  момент.

        II. Перевірка  попередньо  вивченого  матеріалу.

На  дошці  намальований  кросворд, виділена  одна  вертикаль ,  в 

якій буде  ключове  слово,  якщо  кросворд  буде  заповнено  вірно.(Молодці)










































 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання:

1. До  якого  типу  гірських  порід  за  утворенням  належать  залізна  руда, кварцит, граніт? (Магматичні).

2. До якого типу  гірських  порід  належать  алмаз,  мармур?       (Метаморфічні).

3. Як  називаються  природні  утворення,  однорідні  за  своїм  складом?

( Мінерали).

4. До яких  гірських  порід  за утворенням  належать пісок, глина, галька?

( Уламкові).

5.До  якого  типу  гірських  порід  належать  кам’яне  вугілля,  торф,  пісок,  кам’яна  сіль? (Осадові)

6. Один з  найпоширеніших  на  Землі  мінералів. (Кварц)

7.До  яких  порід  за   походженням  належить  кам’яна  сіль? (Хімічні)   

     Кожен  учень,  який  підняв  руку  і  вірно  відповів  на  питання,

Пише  відповідь  на  дошці,   демонструє  зразки  гірських  порід  і  мінералів,  назви  яких  звучали  в  питанні,  і  показує  картки  з  умовними  знаками,   які  їх  позначають.

     З кросвордом  ви  впоралися.  Давайте   разом  прочитаємо,  що  написано  у   виділеному  стовпчику:  молодці!

III.  Мотивація  навчальної  діяльності

      Я  хочу  познайомити  вас  із  книгою  Анатолія   Миколайовича  Томіліна  « Як  люди  відкривали  свою  Землю»:

     «Однажды  в  Ташкенте  меня  пригласили  в  гости  одни  очень  милые  люди. Мы сидели, ели плов,  пили  чай, как  вдруг во  дворе завыла собака.     Хозяева переглянулись. А  когда  за соседним дувалом   в  неурочное   время  заорал  петух  – они встали, дружно  взяли  приготовленные чемоданы и предложили пойти погулять. Будет землетрясение, авторитетно оба. На улице безопаснее».

    Як  ви  вважаєте,  а  у  нас, у селищі  Чорний  Острів  можливі  землетруси?

Цей наш урок ми і присвятимо тому, щоб дізнатися: де  можливі  землетруси,  чим  вони  викликані,  від  чого  залежать.

      Запишіть  в  зошит  число  і  тему  нашого  уроку:  «Літосферні   плити.  Їх  рух  і  коливання.  Походження  материків  і  океанів».

 Вивчення   нового  матеріалу

       Ви ніколи не замислювалися, дивлячись на глобус  або карту  світу,  чому  східний  берег  Південної Америки та західне узбережжя  Африки  так  дивно  схожі? 

    Яке у вас складається  враження? (Що колись весь суходіл був  одним  материком)

До  речі,  такого  ж  висновку  дійшов і німецький  учений  Альфред  Вегенер.

    Прочитайте  в   підручнику  на   ст.75 «Погляди  у  минуле».

Повідомлення  учениці  про А.Вегенера.

    Послухайте, будь ласка, повідомлення, яке підготував Матвійку (Розповідь  про  А.  Вегенера.)

    Розглянемо мал.57 «Етапи   формування  материків  і   океанів»  на  цій  же  сторінці.  Хто  може  його  пояснити?

      Отже,  ми  тільки  що  повторили відкриття А.  Вегенера   про  рух  частин  літосфери.

     Запишемо у зошит прізвище автора теорії руху літосферних плит, а я   коротко підсумую про суть теорії. 

       Застигаючи, розпечена мантія утворювала літосферу, яка у свою чергу  застигаючи, розтріскувалася на куски, що отримали назву літосферних  плит. Вони завдяки магматизму (Що таке магматизм ?) рухалися, змінюючи зовнішній вигляд планети.

      Пояснюю, види  рухів літосферних плит за схемою, яка накреслена  на  дошці. Наголошую, літосферні плити стикаються, розпливаються, занурюються один під один.

   Давайте   зобразимо  у  вигляді схеми те,  що  ми зараз побачили  (див.  мал. „Рух  літосферних  плит”) .


Мал. Види рухів літосферних плит

   Давайте  розглянемо  карту  літосферних  плит  у  вашому  атласі. (Знайомимося  з  умовними  позначками.)

·        Скільки  літосферних  плит  можемо  виділити?  Прочитайте  їх  назви.

·        З якою швидкістю рухаються Африканська та Південноамериканська  плита?

·        Що  відбувається  з  Атлантичним  океаном? З якою  швидкістю?  Що  відбувається  в  місті  розходження  плит?

·        Півострів  Індостан  насувається  на  Євразійську  плиту  зі  швидкістю  5см.рік.  Що  виникає  в  місті  зіткнення ?

·        Південноамериканська  плита  стикається  на  заході  з  Тихоокеанською.  Тихоокеанська  є  тоншою  і  вона  занурюється  під  Південноамериканську.  Що утворюється в  результаті  зіткнення?

·        Покажіть  на  карті  можливі  зони  землетрусів  і  поясніть,  чому  ви  виділили  саме  ці  території.

Чому мешканці Ташкенту,  про  яких  ми  прочитали  в   книзі  Томіліна,  були  впевнені,  що  обов’язково  відбудеться  землетрус,  коли  їх  про  це  попередили  тварини?

Ми  виділили  з  вами  три  види  горизонтального  руху  літосферних  плит.  А тепер  я  хочу,  щоб  ви  пояснили  мені  таке  явище:

У норвезьких  фіордах  ускелясті  береги  рибалки  вбивають  кільця,  щоб  прив’язувати  свої  човни.  Уявіть  собі  здивування  мандрівників,  коли  вони  побачили  кільця  для  човнів,  вбиті  в  скелю  на  висоті  7м,    і  вище.  На  їхнє  запитання  місцеві  мешканці  відповіли,  що  ці  кільця  вбивали  ще  їх  діди-прадіди.  Як  ви  можете  пояснити  це?

    Отже,  окрім  горизонтальних  рухів  літосферні  плити  рухаються  і  у  вертикальному  напрямку.  Вони   прогинаються  або  піднімаються  повільно.  Наприклад, Гімалаї  піднімаються  зі  швидкістю  9см/рік;  Анди-6см/рік;  Скандинавський  півострів-1см/рік;  центр  Східно-Європейської  рівнини  повільно  опускається-  2-4мм/рік,  північний  захід  Європи-3мм/рік (Нідерланди).

V. Закріплення   вивчених  знань         

Географічний  диктант. 

Вставте  в  речення  пропущені  слова.

·        Літосфера  розбита  на  величезні  блоки,  які  називаються …………,  вони  повільно  переміщуються  по  із  середньою  швидкістю…………..

·        Інколи  спостерігають  швидкі,  розривні  рухи,  які  супроводжуються …………

·        Унаслідок  зіткнення  літосферних  плит  на  суходолі  виникають ……….

В  Україні  найбільш  імовірно  виникнення  землетрусів……….

Відповіді  в  зошитах:  літосферні  плити,  мантії,  від 1 до 16  см/рік,  землетруси,  гори,  у  Карпатах  та  Криму.

VI. Підсумок  уроку

·        Користуючись  схемою  в  зошиті, охарактеризуйте  горизонтальний  рух  літосферних  плит.

·        Для  чого  вивчають  рух  літосферних  плит?

·        Як  ми  з  вами  можемо  використовувати  набуті   знання про  рух  літосферних  плит?

·        Чи  можливі  землетруси в  Чорному  Острові?

Чому?

VII. Домашнє  завдання

Опрацювати параграф 22 підручника; позначити   на  контурній  карті  найбільші  літосферні  плити.

 За бажанням-складіть  прогноз,  як  зміниться  вигляд  планети   через – 1000 000 000 років.

 

Тема уроку. Взаємозв’язок між тектонічними структурами,

                      формами рельєфу і корисними копалинами України

Мета  уроку:  узагальнити  і  систематизувати  вивчений  раніше   матеріал,  сформувати  уявлення  про  зв’язок  гірських  порід і  корисних  копалин   з  геологічною  історією,  тектонічною  будовою  та  рельєфом;  відпрацювати уміння  встановлювати  причинно – наслідкові зв’язки  в  природі.

Обладнання:  карта  тектонічної  і  геологічної  будови  території  України,  фізична  карта  України,  опорні  схеми, зразки  гірських  порід,  атласи,  зошити  для  практичних  робіт,  маршрутні  листи.

Тип  уроку:  урок  узагальнення  і  систематизації   знань  із  застосуванням  практичних  умінь  та  навиків.

 

Хід  уроку

I. Організаційний  момент

(Розподіляю  маршрутні  листи  серед  учасників  екпедиційних  груп: геоморфологів,  геологів,  аналітиків.)

II.  Мотивація  навчальної  і  пізнавальної  діяльності

        У  безлічі  казок  люди  відправляються  за  тридев’ять  земель  до  тридесятого  царства   шукати  чудо  дивне,  диво  чудове…Адже  чудес  і  навколо  повним – повнісінько! Ось  одне з  них – камінь. Камні -  німі свідки минулого. Вивчаючи  їх, ми  взнаємо, як  протягом  багатьох мільйонів  років  змінювався  рельєф  земної  поверхні, яких  змін  зазнав  клімат,  як  утворювалися  поклади  корисних  копалин.

        Вивчення  каміння  допомагає  науковцям  розшифровувати  загадкові  сторінки  геологічної  історії  Землі, відкривати  нові  родовища корисних  копалин і  навіть  пізнати  таємниці Всесвіту.


Дана  опорна  схема  відображає  загальну  глобальну  закономірність  взаємозв’язків  між  тектонічними  структурами,  формами  рельєфу  і  корисними  копалинами  на  території  України, яку  ми  повинні  будемо  підтвердити (або  спростувати?) на  сьогоднішньому  уроці.

III.  Основна  частина  уроку

Отже, розпочинаємо роботу. Французький  натураліст Ж. Бюффон   говорив: « Збирай  факти!  З них  розвинеться  думка ».І  ми  дотримуємося  його  поради.  В  роботі  використовуватимемо  необхідні  нам   карти  атласу ( фізичну,  тектонічну, геологічну).

   Маршрутні  листи  і  необхідну  інформацію про рельєф території  України  нам  розповість  експедиційна  група  геоморфологів. 

  Маршрутний  лист  для  групи  геоморфологів.

1.Яка  наука  вивчає  рельєф?

2. Що  таке  рельєф?

3. Для  чого  необхідно  вивчати  рельєф?

4. Які  ви  знаєте  особливості  рельєфу  території  України?

5. Доведіть  на  фізичній  карті  України  великі  форми  рельєфу.

 6. Чи  завжди  рельєф  України  був  таким  як  зараз?  Які  сили  беруть  участь  формуванні  рельєфу?

 

        Висновок  по  рельєфу  робить  сильніший  учасник  групи.

На  фізичній  карті  показано  різноманітність  форм  рельєфу, але  не  дає  відповідь   на  питання:       

Чому  ці  форми  рельєфу  розташовані  саме  так, а  не   інакше?

Відповісти на це питання допоможуть знання науки тектоніки й  тектонічна  карта  України.                                            

         Надаю  слово  другій  групі.

Маршрутний  лист  для  1-ї  групи  геологів.

1.Що  вивчає  наука  тектоніка?

2. Які  вам  відомі  тектонічні  структури?

3. В межах  яких  великих  тектонічних  структур  розташована  територія  України?

4. Покажіть  на  тектонічній  карті  України  великі  тектонічні  структури.

5. В  чому  особливості  тектонічної  будови  території  України?

      Загальний  висновок  робить  лідер  групи.

IV. Виконання  практичної  роботи

1. Встановлення  мети  роботи.

  Завдання 1.  Розглянути  тектонічну  карту  України.  На  контурній   карті  позначити  межі  великих  тектонічних  структур,  на  яких  розташована  територія  країни  і  підписати  їх. Записати  назви:

       1. Східноєвропейська  платформа.

             а) Український  щит.

             б) Волино - Подільська  плита.

             в) Дніпровсько -  Донецька  западина.

             г) Причорноморська  западина.

        2. Західно – Європейська  платформа.

        3. Скіфська  платформа.

        4.Карпатська  складчаста  система.

        5.Кримська  складчаста  система.

Завдання   2. Порівняти  тектонічну  і  фізичну  карти  України.  Встановити  взаємозв’язок  між  тектонічними  структурами  і  розміщенням  основних  форм  рельєфу України. Результати  заносять у  таблицю:

 











Тектонічні  структури

Великі  форми  рельєфу

1. Східноєвропейська платформа

2.Український  щит

3. Волино – Подільська плита

4. Дніпровсько – Донецька западина

5. Причорноморська западина

6. Області складчастості:

Карпатська

Кримська

Східноєвропейська  рівнини

Придніпровська і Приазовська височ.

Волинська і Подільська височини

Придніпровська низовина

Причорноморська низовина

 

Гори Карпати

Гори Кримські

 

Розміщення  тектонічних  структур  і  відповідних  їм  великих  форм  рельєфу  є  наслідком  тривалого  і  дуже  складного  процесу -  формування  земної  кори.  Сама  земна  кора  утворилася   близько  4,6млрд.років  тому;  з  тих  пір  і  почався  відлік  геологічного  часу.   Для опису  і  пояснення   будови  земної  кори  проводять  геологічні  дослідження:  встановлюють,  якими  гірськими  породами  складена  земна  кора,  як  вони  залягають,  коли  виникли,  які  і  де  знаходяться  корисні  копалини,  з  якими  гірськими  породами  вони  пов’язані.  А  допоможуть  розібратися  нам  у  цьому  геологічні   карти  і друга  група  геологів.

      Маршрутний  лист  для  2 – ої  групи  геологів.

1. Що  вивчає  наука  геологія?

2. Що  показує  геологічна  карта?

3. Чим  відрізняється  поняття  «гірські  породи»  і  «корисні  копалини»?

4. Використовуючи  геологічну  карту,  визначте, якими  гірськими  породами  складені  Український  щит,  Дніпровсько – Донецька  западина  та  ін.?

5. Які  простежуються  закономірності  в  розміщенні  різних  груп  корисних  копалин (рудних  і  нерудних)?

6. На  які  корисні  копалини  багата  Україна?

      Висновок  робить  про  різноманітність  корисних  копалин  України   і  їх   зв’язку  з  геологічною   будовою  робить  керівник   групи.

 Продовження  виконання  практичної  роботи.

Завдання  3.  Використовуючи  карту   тектонічної  і  геологічної  будови  території  України,  визначте,  яким  тектонічним   структурам  відповідають  в  основному  родовища  рудних  і  нерудних   корисних  копалин.  На  які  корисні копалини  багата  Україна? (Демонстрація   зразків  гірських  порід  і  корисних  копалин.)

       Загальний  висновок  робимо   разом  з  учнями  про  взаємозв’язок  між  тектонічними  структурами,  формами  рельєфу і корисними  копалинами  на  території  України.

IV. Підсумок  уроку

V.Домашнє  завдання       

Повторити  ст.16-22  підручника,  записи  в  зошиті,  робота  з  фізичною,  тектонічною  і геологічною  картами  України.

 

 

Тема уроку: Машинобудування і металообробка. Структура машинобудування.

Мета уроку: сформувати  уявлення про особливості машинобудівного комплексу; показати його значення, структуру і принципи розміщення підприємств галузей; за допомогою структурно – логічних схем показати взаємозв’язок між усіма питаннями уроку і визначення особливостей розміщення підприємств основних галузей комплексу.

Хід уроку

 I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

                      Живемо ми у вік прогресу,

                     Наука розвивається із кожним днем.

                      А техніка і технології сучасні,

                      Змінили виробництво і  психологію людей.

           Впровадилися у життя нові здобутки.

         Створилися центри і конструкторські бюро.

         І вирішили – не зможемо сьогодні жити

         Без машинобудівного комплексу свого.

                                                               С. Шепотіна

Щоб  працювати ефективно на уроці, нам потрібно швидко відповісти на кілька простих запитань.

Бліц – турнір

           1.Що називається галузевою структурою господарства?

           2. Які форми організації виробництва ви знаєте?

            3. Наведіть приклади трудо -,науко – і металомістких галузей. Поясніть свій вибір.

           4.Чи вигідно розвивати на території України трудо – наукомісткі галузі ? Чому ?

 

 

III. Вивчення нового матеріалу

У промисловості економічно розвинутих країн на машинобудування, як правило, припадає 25 – 40% вартості виробленої промислової продукції.

·        Як ви вважаєте, чому машинобудування відіграє важливу роль у господарстві розвинутих країн ?

Машинобудування відіграє найважливішу роль і в економіці України.

 

         Оскільки структура машинобудівної промисловості дуже складна, в одній країні немає можливостей виробляти весь спектр машинобудівної продукції. Розглянемо структуру даної галузі в Україні.

         (Під час розповіді складаємо на дошці схему).

  

  


     Машинобудівний комплекс – сукупність галузей промисловості, що виробляють устаткування для всіх підрозділів господарства, а також багато предметів споживання. Комплекс являє собою найскладнішу і найбільш диференційовану галузь господарства. Залежно від цільового призначення продукції, що виробляється, машинобудування поділяється на  галузі, а ті, у свою чергу, - на підгалузі.

             Давайте,  об’єднаємо галузі машинобудування за ступенем витрат:   






  металомістке

 







1.устаткування для  шахт;

2.устаткування для    

   металургії;

3.тракторобудування.

 

 


                                    

                                                                                     






Машинобудування




 

 

















трудомістке
 
 

1. приладобудування;

2.  електротехніка;

3.  електроніка.

 
   

 

 

   Бесіда

1. Чому ці види машинобудування відносять до метало – трудомістких ?

2.Де вигідніше розміщати центри виробництва даної продукції? Наведіть приклади центрів.

 

Тому в машинобудуванні широко розвинута:

 










подетальна спеціалізація

 

кооперування





предметна спеціалізація

 

1. Від яких чинників залежить рівень розвитку даних галузей ?

2. Назвіть центри цих виробництв.

3. Які чинники впливають на розміщення машинобудування ?






великі промислові центри

 






        Складаємо (пояснюємо) схему впливу чинників на розміщення


машинобудування:

 






металургійні райони

 







машинобудування

 






споживач

трудові ресурси


сировинна база

кооперування

співробітництво

 









транспортні вузли (на перетині транспортних магістралей)

 

1.Під час бесіди учні працюють з атласам і систематизують матеріал у вигляді таблиці, шапку якої записую на дошці.

                  Головні галузі машинобудування України:   

          













Галузь

Продукція, що виробляється

Основні центри

 

 

 

 

 

 

 

Проводиться  аналіз і корекція записів таблиці.

Бесіда:                        

1. Якими є основні принципи розміщення підприємств галузі ?

2. У яких частинах України переважають центри галузі ? Наведіть приклади.

3. З якими галузями машинобудівного комплексу пов’язана дана галузь? Укажіть внутрішньогалузеві зв’язки.

4. З якими галузями господарства пов’язана дана галузь ?  Укажіть міжгалузеві зв’язки.

 

Складаємо і пояснюємо схему міжгалузевих зв’язків машинобудівного комплексу.

 

 













Електроенергетика
 


 

Закріплення нових знань і умінь учнів       

Бліц – турнір

1. Чому машинобудування є провідною  галуззю господарства України?

2. Яке значення галузей машинобудування ?

3. Які галузі машинобудування відповідають за розвиток сучасних технологій в інших галузях господарства?

4. Які галузі машинобудування відповідають за забезпечення населення товарами народного споживання ?

5. Які галузі машинобудування  відповідають за підвищення продуктивності праці в інших сферах господарства країни ?

6. Які умови для розвитку різних галузей машинобудування є в Україні ?

 

Домашнє завдання

1. Прочитати конспект уроку.

2. Доповнити висновок про значення машинобудування розвитку господарства України.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар